Gyerekek és fogyasztói csábítások ¬ Pénzügyi személyiségteszt gyerekeknek

Szerzők

  • Erzsébet Németh Budapesti Metropolitan Egyetem
  • Alexandra Luksander Állami Számvevőszék
  • Bettina Martus Budapesti Corvinus Egyetem

Kulcsszavak:

pénzügyi személyiség, attitűd, viselkedés teszt, gyermekek

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Kutatásunk a tinédzserek (10-14 évesek) pénzügyi attitűdjeinek feltárására irányult. Célja a vizsgált gyermekek válaszait összehasonlítani a felnőtteknek szóló Pénzügyi Személyiség Teszt eredményeivel.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A kérdőív 20 kérdésből áll, és a kitöltők (2067 felső tagozatos) egytől ötig értékelhetik, hogy mennyire jellemző rájuk egy-egy pénzügyekkel kapcsolatos tulajdonság, viselkedés, attitűd.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Az eredmények azt mutatják, hogy a felső-tagozatos korosztály a feltételezettnél magasabb szintű pénzkezelési képességekkel, kiforrott pénzügyi szokásokkal rendelkezik, hajlandóak a pénzért dolgozni, pontosan tudják, mennyi pénzük van, és minek mennyi az ára. A felnőtteknél sokkal inkább ki vannak téve a fogyasztásra ösztönző csábításoknak, emiatt gyakrabban kerülnek pénzügyi zavarba, nem mindig tudják, mire megy el a pénzük. Ugyanakkor a gyerekek kevésbé várják el a szülőktől, hogy mindent megadjanak nekik, mint a szülők saját maguktól.  A vizsgálat három klaszterbe sorolja a válaszoló gyermekeket: 1. tudatos beosztók, 2. költekezők, 3. pénzügyeikhez nem értő passzívak.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A költekezőknek a vásárlási impulzusok kontrollját, a tervezést és a beosztást kell megtanulniuk, míg a pénzügyileg sérülékeny, passzív csoportnak tudást, pénzügyi stratégiát, megküzdési képességet és motivációt is tanulniuk kell.

Szerző életrajzok

Erzsébet Németh, Budapesti Metropolitan Egyetem

egyetemi tanár

Alexandra Luksander, Állami Számvevőszék

szociológus, survey statisztikus

Bettina Martus, Budapesti Corvinus Egyetem

tanársegéd

##submission.downloads##

Megjelent

2018-09-01

Hogyan kell idézni

Németh, E., Luksander, A. és Martus, B. (2018) „Gyerekek és fogyasztói csábítások ¬ Pénzügyi személyiségteszt gyerekeknek”, Marketing & Menedzsment, 52(3-4), o. 45–59. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1061 (Elérés: 22 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.