A magyar háztartások változó fogyasztói magatartása

Szerzők

  • Zsuzsa Kapitány BKÁE Marketing Tanszék

Absztrakt

Az elmúlt tíz év során a magyar háztartások életvitele, életstílusa, anyagi, rekreációs és kulturális fogyasztása, ennek megfelelően a háztartások kiadási szerkezete is lényegesen megváltozott. Az egyes háztartástípusok kiadásainak időbeli mikroelemzése a háztartások változó fogyasztói magatartásának leírásához nélkülözhetetlenné vált.
A háztartások gazdálkodásának és kiadásainak modellezése már a hetvenes években megtörtént (lásd elsősorban Hoffmann Istvánné úttörő kutatásait). Az egyes háztartástípusok kiadási szerkezetét a nyolcvanas és a kilencvenes években is számos igényes lakosságifelmérés adathalmazának felhasználásával elemezték. A háztartások státusfogyasztásával és életstílusával foglalkozó szociológiai elemzések (Kolosi Tamás, Róbert Péter, Utasi Ágnes) klaszterei és a háztartások életkörülményeivel és gazdálkodásával foglalkozó statisztikai és mikroökonómiai elemzések (lásd Harcsa István, Sági Matild, Sík Endre, Spéder Zsolt, Tóth István János kutatásait) háztartástípusai, valamint a marketingcélú életstílus-tipológiák igen közel állnak egymáshoz.
Az egyre finomabb és részletesebb életstílus-tipológiák kidolgozásában segít az 1993 óta évente megismételt KSH háztartási költségvetési felvétel (továbbiakban HKF) is. A HKF évenkénti adatbázisaiból kiemelhető kis méretű kiadásifőcsoport-táblák segítségével képet kaphatunk a háztartások legfontosabb kiadásainak 90-es évekbeli változásáról, az egyes háztartástípusok piaci magatartását meghatározó szükségletekről.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-17

Hogyan kell idézni

Kapitány, Z. (2019) „A magyar háztartások változó fogyasztói magatartása”, Marketing & Menedzsment, 34(2), o. 15–19. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1813 (Elérés: 23 december 2024).

Folyóirat szám

Rovat

30 éves a Közgáz Marketing Tanszéke