Élelmiszeripari adalékanyagok szerepe a vásárlási döntésekben conjoint vizsgálatok alapján

Szerzők

  • Viktória Szűcs Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Budapest, Magyarország
  • Erzsébet Szabó Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ – Élelmiszer-tudományi Kutatóintézet, Budapest, Magyarország
  • Monica Tarcea University of Medicine and Pharmacy, Department of Community Nutrition and Food Safety, Targu-Mures, Romania
  • Luis Guerrero IRTA – Food Technology, XaRTA, Monells, Spain
  • Diána Bánáti Debreceni Egyetem

Kulcsszavak:

adalékanyag, tartósítószer, csomagológáz, conjoint-elemzés

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Az élelmiszeripari adalékanyagok szigorú szabályozása ellenére egyre több fogyasztó fogalmaz meg aggodalmat széleskörű alkalmazásukkal és biztonságukkal kapcsolatosan. Kutatásunk fő célja az élelmiszeripari adalékanyagok, továbbá ehhez kapcsolódóan az ár vásárlási döntésben betöltött szerepének megismerése volt.  

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Kutatási célunk elérése érdekében a természetes illetve mesterséges tartósítószer, továbbá a csomagoló gáz hiányának ill. alkalmazásának fogyasztói észlelését vizsgáltuk három árszinten. Vizsgálatunkhoz kétféle (értékelésen és választáson alapuló) conjoint-elemzést alkalmaztunk, melyeket – három, élelmiszeripari adalékanyagok szempontjából eltérő aggodalmi szinttel rendelkező ország − magyarországi, spanyolországi és a romániai fogyasztók körében végeztünk.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A vizsgálatba bevont élelmiszerek (előre csomagolt szeletelt sajt, chips) esetében a „természetes tartósítószerek” jelenléte befolyásolta legerősebben a vásárlási döntést. A két conjoint-elemzés korlátozott összehasonlítása szerint, a választáson alapuló módszer több értékelhető kérdőívet, és jelentősebben elkülönülő relatív fontosság és hasznosság értékeket eredményezett.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A „természetes” pozitív hívó szó, amely kedvezően befolyásolja a fogyasztók vásárlási döntéseit. Azonban „adalékanyag-mentes”, illetve a „természetes” összetevőket tartalmazó élelmiszerek árának meghatározása során az előállítóknak óvatosan kell eljárniuk, hiszen a túlzóan magas ár negatív hatást gyakorolhat a termék megítélésére. Az adott vizsgálathoz illeszkedő conjoint-módszer kiválasztása, valamint a vizsgálatba bevonásra kerülő élelmiszerek és azok sorrendje jelentős befolyást gyakorolhat az eredményekre. Így a valós fogyasztói igények megismerése érdekében több termék egyidejű vizsgálatakor - a termékek különböző fogyasztói megítéléséből adódóan - a lehetséges termékkombinációk figyelembevételével kell megállapítani a kitöltők számára az értékelendő termékek sorrendjét. A kutatás rámutat, hogy az élelmiszeripari adalékanyagokkal kapcsolatos közérthető, gyakorlati példákat is bemutató tájékoztatás megindítása - az országok sajátosságainak figyelembe vételével - a fogyasztói bizalom, tudatosság és ismeretszint növelésének érdekében indokolt.

Szerző életrajzok

Viktória Szűcs, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Budapest, Magyarország

vezető élelmiszeripari szakértő

Erzsébet Szabó, Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ – Élelmiszer-tudományi Kutatóintézet, Budapest, Magyarország

tudományos főmunkatárs

Monica Tarcea, University of Medicine and Pharmacy, Department of Community Nutrition and Food Safety, Targu-Mures, Romania

Head

Luis Guerrero, IRTA – Food Technology, XaRTA, Monells, Spain

senior researcher

Diána Bánáti, Debreceni Egyetem

egyetemi tanár

##submission.downloads##

Megjelent

2018-06-01

Hogyan kell idézni

Szűcs, V. (2018) „Élelmiszeripari adalékanyagok szerepe a vásárlási döntésekben conjoint vizsgálatok alapján”, Marketing & Menedzsment, 52(2), o. 69–84. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/366 (Elérés: 22 december 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei