A fogyasztó „második szocializációja”

Szerzők

  • Eszter Tárkányi Széchenyi István Egyetem Marketing és Menedzsment Tanszék

Absztrakt

A referenciacsoportok befolyása feltehetően tinédzserkorban a legerősebb, hiszen ilyenkor zajlik a „második szocializáció”, amikor a még részben kiforratlan személyiség megpróbálja definiálni önmagát, és megtalálni helyét a társadalom szövevényes hálójában. A szülő-gyermek kapcsolat gyengül, ugyanakkor a kortárs csoport szerepe felértékelődik, sok esetben a mintakövetés elsőszámú forrásává válik. A csoporthoz való tartozás (vagy tartozni vágyás) kifejeződik bizonyos termékek, márkák fogyasztásában is, ami az egyéniségről szóló „üzenetek” egyik fontos hordozója. Egy pilot-study keretében kutatást végeztünk a 14-19 éves fiatalok körében arra vonatkozólag, hogyan hatnak fogyasztói magatartásukra a referenciacsoportok, ezen belül is elsősorban a kortársak és a hírességek. A kapott válaszok alapján négy, egymástól jól elhatárolható klasztert sikerült azonosítanunk.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-10-19

Hogyan kell idézni

Tárkányi, E. (2019) „A fogyasztó »második szocializációja«”, Marketing & Menedzsment, 40(5-6), o. 73–79. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/692 (Elérés: 26 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Fogyasztói kutatások