A munkaoktatás kezdeti fázisai az értelmi fogyatékos gyermekek gyulai és kisújszállási gyógypedagógiai intézeteiben a 20. század közepéig

Szerzők

  • Anikó Gál Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2015.02.02.04

Kulcsszavak:

oktatás- és neveléstörténet, gyógypedagógiai intézetek, munkaoktatás, értelmi fogyatékos gyerekek, Gyula, Kisújszállás

Absztrakt

Our research aims to investigate how job training was carried out in the special education institutes of Gyula and (from 1928) Kisújszállás. We can conclude that at both institutions the educational and pedagogical work placed great emphasis on working with people with learning disabilities in order to prepare them for work, and to expand the job opportunities available to them, thus contributing to the promotion of social integration as well. They especially focused on preparing and conditioning students for work, bearing in mind that the workers should like the activities and should receive education appropriate for their abilities. The local conditions provided a great opportunity for practical employment and further development. 

(Translated by Ágnes Lengvári) 

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Anikó Gál, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék

tanársegéd, PhD-jelölt

##submission.downloads##

Megjelent

2015-12-23

Hogyan kell idézni

Gál, A. (2015). A munkaoktatás kezdeti fázisai az értelmi fogyatékos gyermekek gyulai és kisújszállási gyógypedagógiai intézeteiben a 20. század közepéig . Per Aspera Ad Astra, 2(2), 68–83. https://doi.org/10.15170/PAAA.2015.02.02.04

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hasonló cikkek

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.