Fuzzy Likert skála alkalmazásának előnyei egy felsőoktatási példán keresztül
Kulcsszavak:
Likert skála, fuzzy értékelő skála, rugalmas aritmetika, hallgatói értékelések, felsőoktatás, szolgáltatásminőségAbsztrakt
A tanulmány oktatói teljesítmények értékelése során alkalmazott, fuzzy Likert skálán nyugvó kérdőívek alkalmazását és tradicionális Likert skálás ért ékelésekkel szemben elérhető eredményeit kívánja egy felsőoktatási példán keresztül szemléltetni. Fuzzy Likert skálák alkalmazása révén lehetőség nyílik arra, hogy az értékelők kvantitatív módon fejezzék ki az értékelés során felmerülő bizonytalanságukat, az értékeléseik összehasonlítása és az értékelt teljesítmény ingadozása számszerű módon kifejezhető legyen. Az alkalmazott megközelítés újdonsága, hogy a fuzzy szám tagsági függvényét a Dombiféle konjunkciós operátor segítségével egy növekvő és egy csökkenő szigmoid függvény összekapcsolásával állítjuk elő. Dombi ún. rugalmas egyenlőtlenség-modelljét (Pliant Inequality Model) alkalmazva a különböző értékelők által adott vélemények aggregálása egyszerű számítási eljárás, mivel a tagsági függvények paramétereinek aggregálása a számtani és harmonikus átlag segítségével történik. Mindez jól támogatja a statisztikai elemzések céljait is, és egyúttal a menedzseri döntések megbízhatóságát növeli.