Ez egy régi verzió, publikálva: 2020-02-25. Legfrissebb verzió elolvasása.

Várakozások és cselekvések bizalmi szituációkban: Egy módosított bizalomjáték vizsgálata az egyszerűsített diadikus adatelemzés eszköztárával

Szerzők

  • Andrea GELEI Budapesti Corvinus Egyetem
  • Imre DOBOD Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Kulcsszavak:

bizalom, üzleti kapcsolat, módosított bizalomjáték, diadikus adatelemzés

Absztrakt

Cikkünk célja a bizalom jelenségének és befolyásoló tényezőinek mélyebb megértése üzleti kapcsolatokban. A bizalmat mikró szintű jelenségként, azaz konkrét partnerek közötti interakciós folyamaton keresztül vizsgáljuk. A bizalom kontextusfüggőségének biztosítása érdekében kidolgoztunk egy módosított bizalomjátékot. Munkánk során összekapcsoltuk az üzleti tudományok és a közgazdaságtani irodalom bizalom értelmezéseit és ezek szintetizálásával megkülönböztetjük a bizalom, a bizalomra méltóság, és a megbízhatóság fogalmait. Olyan módosított, többkörös bizalomjátékot dolgoztunk ki, mely jobban modellezi valós üzleti kapcsolatok működését, mint az egyszerű ismételt bizalomjátékok. Egyrészt játékunkban nem az egyes tranzakciók ismétléséről van szó, hiszen a megosztható összegek a körök során kumulálódtak, és minden körben a kumulált összeg jelentette a játékosok számára a döntési alapot. Másrészt speciális kifizetőfüggvényt alkalmaztunk, mely a valós üzleti kapcsolatokra jellemző koopetitív, azaz versengve együttműködő kapcsolati helyzetet hozott létre. A játék segítségével nyert adatbázist a diadikus adatelemzés speciális módszerével elemeztük, mert annak alapvető célja, hogy a statisztikai vizsgálat során megtartsa és kezelje a kapcsolati kontextust. A diadikus adatelemzésnek az alapadatokra visszavezetett, ún. egyszerűsített statisztikai konstrukciót használtuk. Eredményeink azt mutatják, hogy az általunk kezelt három fogalom elkülöníthető és vizsgálandó elemei a kapcsolati bizalom összetett jelenségének. A kapott, illetve visszakapott összegekre vonatkozó várakozások és azok teljesülése hat a kapcsolatban megjelenő bizalomra, de a megbízhatóság és bizalom között nem sikerült bizonyítani az ok-okozati kapcsolatot. Ennek magyarázata lehet, hogy a megbízhatóság értékei a játék egyes körei során csak minimális ingadozást mutattak, hiszen mintánkban a játékosok várakozásai és tényleges cselekvései alapvetően egybeestek egymással.

##submission.downloads##

Megjelent

2020-02-25

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>