Amit elrejtenek a felsőoktatási intézmények rangsorai
Kulcsszavak:
felsőoktatási rangsorok, főkomponens-elemzés, klaszterelemzés, sokdimenziós skálázásAbsztrakt
A felsőoktatási rangsorokat kiemelt érdeklődés övezi nemcsak hazánkban, hanem szerte a világban, hiszen ezen a területen is verseny folyik a hallgatókért. Az egyetlen szám, a rangsor könnyen értelmezhető, és a rangsorban elfoglalt hely a marketing célok mellett a finanszírozási források elnyerésében is fontos. Az elmúlt 2 évtizedben többféle rangsor vált ismertté, ezek különböző mutatószámok súlyozott átlagain alapulnak, ezért egymással nem összehasonlíthatóak. A cikk a rangsorolás módszertani kihívásait vizsgálja, és olyan sokváltozós statisztikai megközelítést alkalmaz, ami kevésbé elterjedt ezen a területen. Bemutatjuk, hogy érdemes több - egymással sztochasztikus kapcsolatban álló - változó információtartalmát sűríteni faktorelemzéssel, klaszterezéssel és sokdimenziós skálázással. Igy meghatározható a lehető legkisebb számú dimenzió - de nem egyetlen rangsor -, amelyben értékelhetőek és elrendezhetőek a felsőoktatási intézmények.