Az első rendszeres légijárat Budapest-Pécs között a helyi sajtó tükrében
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2020.21.1-2.15Kulcsszavak:
polgári repülés, pécsi repüléstörténet, társadalmi adakozásAbsztrakt
Az újjászerveződő trianoni Magyarország a közlekedésben is új utat keresett. Ennek eszköze, a repülés nemzeti érdek volt, hisz az önállóság egyik biztositéka, a hadirepülés is megteremtendő volt. Az ország belső repülőhálózatának első eseménye a Budapest-Pécs forgalom megnyitása volt 1930-ban. A tanulmány a repülőjárat indításának kevéssé feltárt és kutatott előzményeit, főbb állomásait és következményeit mutatja be. Több évnyi előkészület után Pécsett 1927 elején folytak tárgyalások arról, hogy a város repülőállomást kap, és így bekapcsolódik a világ repülőgép-forgalmába. A repülőtér – részben a Dunántúl napilap és Császár Géza újságíró közvéleményformáló tevékenysége következtében – társadalmi adakozásból és közmunkával épült fel. A téma közösségformáló erejét mutatta, hogy 1929. december elsején megalakult a Pécs- Baranyai Aero Club, míg 1930. április 15-én hatalmas tömeg, zászlódíszben úszó utcák várták a Magyar Légiforgalmi R.T. Pécsre érkező első utasgépét, valóságos népvándorlás indult meg a repülőtér felé. Az írás feltárja és értelmezi a repülőjáratok forgalmi adatainak alakulását, ami tanulságokkal szolgál napjainkban is, a repüléstörténet egy újabb korszakában.