A média és a politikai napirend

Szerzők

  • Gábor Török Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem ; Magyar Politikatudományi Társaság

Absztrakt

A 2002-08 választások időszakára lassan Magyarországon is közhellyé válik a Castells nevéhez fűződő tétel, mely szerint a médián kívül csak politikai marginalitás létezik. Azaz, hiába léteznek fontos politikai kérdések, ha ezek valamilyen ok miatt nem jelennek meg a hírekben, nem válnak a közbeszéd részévé, nem juthatnak el a választópolgárokhoz. A modern politika „konstrukciós termék”: közvetlenül alig-alig tapasztalható meg, hírei, eseményei, érvei a médián keresztül jutnak el a közvéleményhez. Aki tehát politizálni akar, ma már nem csupán - Max Weber nyomán - a hatalom logikáját kell követnie, hanem figyelemmel kell lennie a politikai napirend meghatározásában kiemelt jelentőséggel bíró média sajátosságaira is. Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy kizárólag a média határozná meg a politikai napirendet, hiszen a „fontos témák” egy bonyolult társadalmi-politikai folyamat eredményeként születnek meg. A média elsősorban kereteket ad a modern politikának, illetve strukturálja azt. Ennek a keretrendszernek a figyelembe vétele nélkül azonban nem létezhet hatásos politika, sikeres politikus.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-12

Hogyan kell idézni

Török, G. (2019) „A média és a politikai napirend”, Marketing & Menedzsment, 36(1), o. 12–16. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1599 (Elérés: 14 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Politika és marketing