A 2019-s csíksomlyói pápalátogatás: a sajtóanyagok elemzése

Szerzők

  • Beáta Kádár Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem
  • Benedek Nagy Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.02.05

Kulcsszavak:

pápalátogatás, Csíksomlyó, sajtóelemzés, tartalomelemzés, régió imázs, KH Coder

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunk egy tágabb, komplexebb kutatás része, mely a 2019 június 1.-én lezajlott, történelmi eseménynek is tekinthető Ferenc pápa székelyföldi, csíksomlyói látogatásának körülményeit több módszerrel is meg kívánta vizsgálni. Jelen tanulmány célja elsősorban az, hogy a látogatás média leképeződését felfedje, megvizsgálja, hogy milyen módon tálalta az eseményt a nemzetközi, a magyarországi és a romániai román és magyar média külön-külön. Fontos kérdés, hogy kapott-e helyet ezekben a híradásokban, cikkekben Csík térség vagy a Székelyföld régió bemutatása vagy a Csíksomlyó szakrális és nemzeti-történelmi jelentősége, illetve milyen eltolódások vannak az egyes sajtóanyagok között.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Mindezt úgy a kvantitatív tartalom elemzés, mind a kvalitatív elemzés módszerével, több, mint száz összegyűjtött sajtóanyag átvizsgálása révén tesszük meg.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A sajtócikkek, melyek ma már többségükben elérhetőek a világhálón is, tekintélyes részletességgel tárgyalták a pápa csíksomlyói látogatását, azonban az esetek túlnyomó többségében ezek a cikkek a pápa üzenetére, esetleg aktuálpolitikai kérdésekre fókuszáltak, a székelyföldi vagy a csíki térség igen kevés figyelmet kapott. A román sajtó kimondottan keveset beszélt az etnikai-vallási sajátosságokról, az aktuális politikai diskurzus Romániában ugyanis nem túl kedvező és nem mondhatni túlzottan “magyarbarátnak” sem.  Úgy tűnik, átfogó marketing koncepció, kommunikációs célok nem voltak megfogalmazva a térség sajátosságairól, a helyi társadalom életéről, szokásairól vagy más kérdésekről.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Fontos, hogy az ilyen jellegű rendezvényekre marketing és kommunikációs szempontból lehetőségként tekintsenek a szakemberek, lehetőség a térség adottságainak népszerűsítésére, a turisták bevonzására vagy általánosan, a térség megismertetésére.

Köszönetnyilvánítás: A kutatás a Domus Hungarica 2019 szülőföldi csoportos ösztöndíjtámogatása révén valósult meg, a Videmus Papam elnevezésű kutatás keretén belül.

Szerző életrajzok

Beáta Kádár, Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem

adjunktus

Benedek Nagy, Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem

adjunktus, tanszékvezető

##submission.downloads##

Megjelent

2020-07-13

Hogyan kell idézni

Kádár, B. és Nagy, B. . (2020) „A 2019-s csíksomlyói pápalátogatás: a sajtóanyagok elemzése”, Marketing & Menedzsment, 54(2), o. 51–63. doi: 10.15170/MM.2020.54.02.05.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

1 2 3 4 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.