A MOL 2030-as stratégiájának pénzügyi megvalósíthatósága és hatása a tulajdonosi értékre

Szerzők

  • Zsófia Biró Pécsi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.01

Kulcsszavak:

vállalatértékelés, energiaipar, stratégiaelemzés, tulajdonosi érték, ECF modell

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányomban a MOL 2030-as stratégiájának várható hatásait vizsgálom a vállalat tulajdonosi értékére nézve. Vajon a MOL Group képes lesz megfelelő vállalatértéket generálni, ha eljön a fosszilis korszak vége vagy ő sem menekülhet az eljövendő időszak elől?

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A vállalatértékeléshez szükséges kutatási módszertan kiválasztásánál figyelembe vettem a vonatkozó szakirodalmakat, nemzetközi standardokat. Ami minden esetben közös, hogy módszertanilag leginkább megfelelőnek a diszkontált cash flow módszert tekintik. Az egyes DCF modellek közül pedig az equity cash flow modellt választottam, hiszen a tulajdonosi értéket az ECF modell adja közvetlenül eredményként. A MOL 2030-as stratégiája négy, a tulajdonosi érték szempontjából lényeges beruházást említ: finomítók fejlesztését, műanyag és műgumi gyárakat és a Fresh Corner lánc bővítését. Továbbá kiemeli, hogy az elektromos autók is visszaszoríthatják a hagyományos üzemanyagok értékesítését. Ezért e stratégiaalkotó elemek és az elektromos autók külön-külön, illetve együttesen kifejtett hatásait vizsgálom a 2017-es jelenértéken számított tulajdonosi értékre nézve.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Elemzésem alapján a fosszilis nyersanyagok felhasználásában várható esetleges váltás nem fogja befolyásolni a MOL 2030-as stratégiájának megvalósulását, a stratégiában felvázolt beruházási projektek együttesen 2,93%-os növelő hatást gyakorolnak a vállalat tulajdonosi értékére. Ugyanakkor a MOL várakozásaival ellentétben az egyes projektek külön-külön nem mind térülnek meg 2030-ig, ez csak együttesen, a komplett stratégia vonatkozásában jelenthető ki.

ÚJDONSÁGOK, GYAKORLATI JAVASLATOK

Vizsgálati módszerem iparágon belül általánosítható, hiszen a fejlett gazdaságokban az olajipari vállalatok ugyanezekkel a trendekkel szembesülnek, kizárólag a cégspecifikus paramétereket kell megfelelően illeszteni. A MOL esetében a 2030-ig meg nem térülő projektek esetében javasolt egy hosszabb időintervallum meghatározása.

Információk a szerzőről

Zsófia Biró, Pécsi Tudományegyetem

PhD hallgató

##submission.downloads##

Megjelent

2021-01-21

Hogyan kell idézni

Biró, Z. (2021) „A MOL 2030-as stratégiájának pénzügyi megvalósíthatósága és hatása a tulajdonosi értékre”, Marketing & Menedzsment, 54(4), o. 5–21. doi: 10.15170/MM.2020.54.04.01.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek