Környezeti szempontok megjelenése a hazai KKV-k beszerzési gyakorlatában

Szerzők

  • Gyöngyi Vörösmarty Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék

Kulcsszavak:

Kis- és középvállalatok, zöldbeszerzés, beszállító-kezelés

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány a szakirodalom azon egyre szélesedő részéhez igyekszik hozzátenni, amely a KKV-k sajátosságainak megismerésével foglalkozik. Arra keresi a választ, hogy a környezeti szempontok hogyan jelennek meg a vállalatok beszerzési gyakorlatában, milyen eszközöket alkalmaznak a zöld szempontok beépítésére a beszerzési folyamatba illetve a beszállítóval való kapcsolat kezelésébe, valamint milyen különbségek azonosíthatóak ebben a nagyvállalatok gyakorlatához képest.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A KKV-k zöldbeszerzésével kapcsolatos irodalmi eredmények összefoglalása után egy hazai kérdőíves felmérés adatainak segítségével vizsgálja a tanulmány a célokban, a beszerzési piaci pozícióban, az alkalmazott eszközökben és a motivációban adódó különbségeket.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Az eredmények azt mutatják, hogy a hazai kis és közepes vállalatok esetében a zöld szempontok kevésbé épülnek be a beszállító-kezelési gyakorlatba, mint a nagyoknál, ami összefügg a gyengébb beszerzési erővel, piaci pozícióval, a kevésbé formalizált beszállító kezelési eszközökkel illetve a hiányzó vezetési/tulajdonosi támogatással. Ugyanakkor a szakirodalomban a zöldbeszerzés motivációjául alapvetőnek kezelt piaci motiváció (pl. vevői elvárások) illetve a jogszabályoknak való megfelelés mindkét csoport számára a legfontosabb befolyásoló tényezők között van.

GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK

A KKV-k szerepe és fejlődése a gazdaság egésze szempontjából kulcsfontosságú. Menedzsmentjük, s ezzel együtt a környezethez való viszonyulásuk fontos, hogy vizsgálatok tárgyát képezzék, rámutatva ezzel a lehetséges fejlődési irányokra.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-10-30

Hogyan kell idézni

Vörösmarty, G. (2019) „Környezeti szempontok megjelenése a hazai KKV-k beszerzési gyakorlatában”, Marketing & Menedzsment, 50(1), o. 53–64. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/912 (Elérés: 22 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Hasonló cikkek

1 2 3 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.