A fogyasztóközpontúság korlátáiról a beruházás-szemléletű marketing világában
Absztrakt
A marketinget alapfokon ismerők számára két dolog mindenképpen ismert: az egyik a fogyasztóközpontúság kiemelt szerepe; a másik pedig, hogy a marketing a vállalat sikerének kulcsát a piachoz való folyamatos alkalmazkodásban látja. A kérdés a következő: ha a sikerhez (valamiért) a piachoz való alkalmazkodás vezet, akkor miért hangsúlyosabb sokszor a gyakorlatban és az elméletben a fogyasztó, mint a piac szerepe? Nem amellett érvelünk, hogy a fogyasztóközpontú gondolkodás értelmetlen lenne, hanem amellett, hogy azt a hosszú távú profitteljesítménynek alárendelt célként kellene kezelni. McGovern et al.1 [2004] az itt is reprezentált szemléletet így fogalmazza meg: „A marketing menedzsereken ritkán kérik számon a befektetés-arányos megtérülés (ROI) elszámolását, és annak alátámasztását, hogy az, amit csinálnak, hogyan támogatja az átfogó vállalati stratégiát.”