Selling soccer for the media
Abstract
A sportüzlet fejlődésében kétségtelenül kulcsszerepet játszik a média - elsősorban a televízió -, hiszen a publicitás elérése és a jogdíjak értékesítése elsőrendű fontosságú minden professzionális sportszervezet számára. Európában a sport- és a médiaipar kapcsolatának szorossága a labdarúgás esetében a legnyilvánvalóbb, hiszen a rangos események közvetítési jogáért kemény verseny fo ly ik a tévétársaságok között, a színvonalas mérkőzések szinte minden országban a nézettségi listák élmezőnyében vannak, és a professziotiális klubok költségvetésében jelentős hányadot képviselnek a m édiától származó bevételek.
A cikk célja annak a folyamatnak a bemutatása, amelynek eredményeként megjelenik egy labdarúgó mérkőzés a médiában és ez - szolgáltatásként - eljut a nézőkhöz. Fontos tudni, hogy egy kétszintű szolgáltatási folyamatról van szó: egyrészt a labdarúgó szervezetnek szolgáltatást kell biztosítania a média számára, másrészt az így kialakult sportmédia-szolgáltatást kell eladni a közönségnek. A két szint szorosan összetartozik, nem egyszerűen egy többszereplős értékesítési láncról, hanem egy transzformációs folyamatról van szó.