Politics as a product
Abstract
Ahogy a gazdasági életben, a piacgazdaságra való átállás velejárójaként gombamód szaporodnak a marketingszemléletű gazdasági szereplők, úgy kezdett a politikai rendszer megváltozásával a reklám- és marketingelemeknek is egyre fontosabb szerep jutni a politika színpadán. Jól működő képviseleti demokráciákban a politikai pártok választási sikere jórészt attól függ, hogy milyen képet alakít ki róluk a társadalom. A pártok tehát mindent megtesznek azért, hogy arculatuk a lehető legvonzóbbnak tűnjék. Mind a hazai pártok, mind pedig a hazai politikusok kezdenek komolyan reagálni a választók jelzéseire, aminek néha már része a hajlandóság a stílus és a magatartás módosítására. A politikai marketing nagyon is létező jelenség, de vajon miért is nem lehet pontosan ugyanazokat a marketingfogásokat alkalmazni egy politikai, mint egy gazdasági szereplő esetében? Kutatásom során arra kerestem választ, hogy húzható-e lényegi párhuzam a tényezők között, amelyek ma Magyarországon egy piaci termék, illetve egy párt választására motiválják az embereket. Mennyiben hasonlít és miben különbözik ilyen szempontból a politika és a gazdaság?