Droduct dvelopment and introduction: Strategic decisions

Authors

  • Attila Bernáth Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Marketing Tanszék

Abstract

A számítógép alapelvének megalkotása óta eltelt néhány évtizedben nem merült fel a műszaki technológiák fejlődését forradalmasító, azt más fejlődési nívóra emelő újdonság. Mintha a nagy felfedezések kora véget ért volna. Talán ezért is került előtérbe a meglévő szellemi kincsek minőségi fejlesztése, a gyártástechnológia tökéletesítése, az eszközök és folyamatok racionalizálása. Az egyre tökéletesedő gyártási eljárások, a felhalmozott tapasztalatok soha nem látható fejlődési sebességhez, hatalmas mennyiségek kibocsátási képességéhez vezettek.
E folyamatok játszódtak le a termékfejlesztés és bevezetés területén is. Az újabb termékek piacradobásának kényszere egyre nagyobb fejlesztési ütemet kényszerít ki. Míg Ford az évszázad elején majd két évtizedig gyárthatta kisebb változtatásokkal T-modelljét, ma már 3-5 évenként teljes design-váltás következik be a vezető autómárkák esetében. E folyamatokkal párhuzamosan kialakult három jelentős gazdasági centrum a világban:
   • az Amerikai Egyesült Államok,
   • az Európai Közösség és
   • Japán.
E három gazdasági tömörülésen belül az intenzívebb kereskedelem hatására kialakultak a gyártási és értékesítési eljárások, szokások sztenderdjei is. A fenti három térség közötti terméktervezési és bevezetési kultúrák kiegyenlítődése azonban még nem ment végbe, amit bizonyít az is, hogy míg Japánban 43 hónap a tartós fogyasztási cikkek átlagos termékfejlesztési átfutási ideje, Európában és az USA-ban ugyanez az idő átlagosan 62 ill. 63 hónap. A fejlesztési folyamatok főbb lépései a következők:
   • A koncepció kialakítása;
   • Terméktervezés, design-kialakítás;
   • Műszaki tervezés, -fejlesztés;
   • Termékfejlesztés, prototípusgyártás;
   • Gyártástervezés;
   • Nullszéria- és prototípusgyártás;
   • Az értékesítés előkészítése.

Downloads

Published

2019-12-21

How to Cite

Bernáth, A. (2019) “Droduct dvelopment and introduction: Strategic decisions”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 30(1), pp. 10–13. Available at: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2511 (Accessed: 26 November 2024).

Issue

Section

-