A média és a politikai marketing

Szerzők

  • Róbert Markó ELTE Politológia Szak

Absztrakt

Politikai marketing, politikai PR, politikai reklám. Új fogalmak Magyarországon, amelyekhez még nem szoktunk hozzá, pedig a piaci, profitorientált gondolkodás már a demokratikus politikai versenyben is megjelent. Ezt az új „szakmát" vizsgáltam a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán írt szakdolgozatomban a tágabb területet jelentő politikai marketinget, és ennek egyik ágát, a politikai reklámfilmet.
A dolgozatban a fő téma mellett - amely a Fidesz 11 éves politikai kommunikációs stratégiájának bemutatása - a televízió társadalmi hatásaival, a médiát befolyásoló tényezőkkel (hírérték, médiaelit), és a politikai reklámokkal, arculati elemekkel, szimbólumokkal is foglalkoztam. Gyakorlati példaként az 1998-as budapesti főpolgármester-választás két jelöltjének (Demszky Gábor és Latorcai János) reklámklipjeit elemeztem, azonban e cikk terjedelme nem teszi lehetővé, hogy minden részt részletesen kifejtsek.
Itt bővebben a módszertani elemekkel foglalkozom : a politikai reklámok jellemzőivel, szereplőivel, stílusával. Általános betekintést adok a reklámfilmek részleteibe, szimbólumaiba, összehasonlítom a klipek jellegzetességeit, vázlatosan végignézem a magyar „kampánytörténet" főbb arculati elemeit 1998-ig. Mielőtt azonban részletesen elmerülnénk a reklá­mok és a politikai PR vizsgálatában, érdemes röviden foglalkozni a televízió hatalmával (hiszen a téma szorosan kapcsolódik a tömegkommunikációhoz), hogy miért is kell ma már a pártoknak, politikusoknak „ tévésíteniük" magukat, miért kell alkalmazkodniuk a képernyőhöz. Ezáltal tágabb és pontosabb képet kaphatunk a kampányokról, a politikai verseny sajátosságairól. Több momentumát érthetjük meg a politikai rendszernek, ha a politikai marketing, a PR és a reklám törvényszerűségeit is áttekintjük. Ugyanakkor a téma teljesebb ábrázolására további elemzésekre van szükség, és folyamatosan nyomon kell követni e modern „tudomány" gyors változásait, újításait.
Szükségesnek tartom megjegyezni, hogy munká­mat a tudományos objektivitás és a politikai semlegesség elve alapján végeztem, saját politikai meggyő­ződésem nem befolyásolta az elemzéseket.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Markó, R. (2019) „A média és a politikai marketing”, Marketing & Menedzsment, 33(6), o. 4–12. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1838 (Elérés: 25 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Szakdolgozatok