Half-Way Towards Market Economy: Market Orientation of the Hungarian Manufcturing Companies

Szerzők

  • Gábor Rekettye Faculty of Business and Economics Janus Pannonius University, Pécs
  • Ashok K. Gupta College of Business Administration, Ohio University, Athens, OH. USA

Absztrakt

A piacgazdaság irányába való fejlődést megnyitó rendszerváltás kezdete óta már több mint öt év telt el. A jelen cikk anyagát adó kutatás arra a kérdésre keresett választ, hogy termelővállalataink hol tartanak a marketingszemlélet elsajátításában és alkalmazásában. Az értékesítés mindenki által érzékelhető előtérbe kerülése mellett mennyire jellemző ma már a vevőorientált gondolkodásmód? A vizsgálat fő következtetése, hogy a magyarországi termelővállalatok jelentős részét még ma is termeléscentrikus szemléletmód jellemzi. Ennek a szemléletmódnak az aránya magasabb az állami vállalatoknál, a nagyobb méretű cégeknél és a termelési eszközök gyártóinál. A termelési orientáció mellett, és ahhoz már közelítő nagyságrendben van jelen a magyar termelők között az ún. értékesítési orientáció. A korszerű vevőcentrikus szemléletmódhoz ma még a termelővállalatoknak csak kisebb hányada jutott el. Ennek a nézőpontnak az érvényesítésében előbbre járnak a magántulajdonban lévők, a kisebb vállalatok, továbbá azok, amelyek fogyasztási cikkeket állítanak elő.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-02

Hogyan kell idézni

Rekettye, G. és Gupta, A. K. (2019) „Half-Way Towards Market Economy: Market Orientation of the Hungarian Manufcturing Companies”, Marketing & Menedzsment, 29(1), o. 27–32. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2488 (Elérés: 23 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Az EU és Magyarország