Lean fejlesztés: értékteremtés vagy veszteségek megszüntetése

Szerzők

  • László Berényi Miskolci Egyetem Vezetéstudományi Intézet

Kulcsszavak:

lean menedzsment, Toyota-módszer, értékteremtés, veszteség, értékelemzés

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A folyamatos fejlődés és a hatékony működés érdekében tett lépések kiinduló pontjaként az értékteremtés igénye emelhető ki, aminek vállalati szintű értelmezése kijelöli az alkalmazandó módszertant és eszköztárat. Napjainkban ismét nagy figyelmet kap a lean menedzsment, amely e célokat alapelvi szinten kezeli, azonban a megoldást általában a működési folyamatokban rejlő veszteségforrások feltárásán, majd eliminálásán keresztül kívánja elérni. A tanulmány célja bemutatni, hogy milyen lehetőségei vannak egy vállalatnak a lean szemlélet előnyeinek kihasználására, kiterjesztésére, vagy éppen kiegészítésére.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A tanulmány a lean menedzsment kritikai vizsgálatával és feltételeinek bemutatásával, ezzel párhuzamosan a veszteség és értékteremtés kapcsolatának elemzésével tekinti át a folyamatos fejlesztés alapvető kihívásait. A tanulmány esetpéldák segítségével mutat rá az alkalmazási lehetőségekre, a lean szemlélet egyedi alkalmazására. Habár a példák mindig csak az adott feltételrendszerben értelmezhetők, egyszerű „lemásolásuk” nem lehetséges, a tapasztalatok azonban megkönnyítik a vállalatok számára saját problémahelyzeteik felismerését és kezelését.

A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE, ÚJDONSÁGOK

A szervezeti sajátosságok függvényében kell kialakítani a megfelelő egyensúlyt a folyamat- és termék orientált, illetve a veszteségek elleni küzdelem és az új érték létrehozására való törekvés között. Kevés és sztenderdizálható termékféleség, illetve stabil piaci kereslet mellett célszerű a folyamatok veszteségeinek csökkentésére koncentrálni. Fontos feltétel azonban a vállalat tagjainak a bizalma. Nehéz bevonni az embereket, sőt akadályozhatják is a fejlesztési törekvéseket, ha a megtakarítások mögött elbocsájtásokat vagy más elvonásokat feltételeznek.

GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK

Jelentős megtakarításokhoz vezethet a folyamatokban rejlő veszteségek elleni küzdelem, azonban ez nem mindig elegendő vagy célravezető. A tulajdonosok céljának a tulajdonosi érték növelését tekintve belátható, hogy azt hosszú távon a vevői érték növelésével lehet elérni. Ebben a veszteségek csökkentése korlátozott támogatást ad, figyelmet kell fordítani az új érték előállítására is.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-11-06

Hogyan kell idézni

Berényi, L. (2019) „Lean fejlesztés: értékteremtés vagy veszteségek megszüntetése”, Marketing & Menedzsment, 49(2), o. 47–60. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1008 (Elérés: 21 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.