Lean fejlesztés: értékteremtés vagy veszteségek megszüntetése
Kulcsszavak:
lean menedzsment, Toyota-módszer, értékteremtés, veszteség, értékelemzésAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A folyamatos fejlődés és a hatékony működés érdekében tett lépések kiinduló pontjaként az értékteremtés igénye emelhető ki, aminek vállalati szintű értelmezése kijelöli az alkalmazandó módszertant és eszköztárat. Napjainkban ismét nagy figyelmet kap a lean menedzsment, amely e célokat alapelvi szinten kezeli, azonban a megoldást általában a működési folyamatokban rejlő veszteségforrások feltárásán, majd eliminálásán keresztül kívánja elérni. A tanulmány célja bemutatni, hogy milyen lehetőségei vannak egy vállalatnak a lean szemlélet előnyeinek kihasználására, kiterjesztésére, vagy éppen kiegészítésére.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A tanulmány a lean menedzsment kritikai vizsgálatával és feltételeinek bemutatásával, ezzel párhuzamosan a veszteség és értékteremtés kapcsolatának elemzésével tekinti át a folyamatos fejlesztés alapvető kihívásait. A tanulmány esetpéldák segítségével mutat rá az alkalmazási lehetőségekre, a lean szemlélet egyedi alkalmazására. Habár a példák mindig csak az adott feltételrendszerben értelmezhetők, egyszerű „lemásolásuk” nem lehetséges, a tapasztalatok azonban megkönnyítik a vállalatok számára saját problémahelyzeteik felismerését és kezelését.
A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE, ÚJDONSÁGOK
A szervezeti sajátosságok függvényében kell kialakítani a megfelelő egyensúlyt a folyamat- és termék orientált, illetve a veszteségek elleni küzdelem és az új érték létrehozására való törekvés között. Kevés és sztenderdizálható termékféleség, illetve stabil piaci kereslet mellett célszerű a folyamatok veszteségeinek csökkentésére koncentrálni. Fontos feltétel azonban a vállalat tagjainak a bizalma. Nehéz bevonni az embereket, sőt akadályozhatják is a fejlesztési törekvéseket, ha a megtakarítások mögött elbocsájtásokat vagy más elvonásokat feltételeznek.
GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK
Jelentős megtakarításokhoz vezethet a folyamatokban rejlő veszteségek elleni küzdelem, azonban ez nem mindig elegendő vagy célravezető. A tulajdonosok céljának a tulajdonosi érték növelését tekintve belátható, hogy azt hosszú távon a vevői érték növelésével lehet elérni. Ebben a veszteségek csökkentése korlátozott támogatást ad, figyelmet kell fordítani az új érték előállítására is.