Az idegen nyelvi kompetenciák szerepe a fiatalok mobilitásában

Szerzők

  • Zsuzsanna Halász Dabasi Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Katalin Lipták Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Klaudia Horváth Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

Kulcsszavak:

mobilitás, tanulmányi célú mobilitás, iidegen nyelvi kompetenciák

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Tanulmányunk célja megerősíteni azt a feltételezésünket, hogy az idegen nyelvi kompetenciák több aspektusból is befolyásolják a fiatalok mobilitási hajlandóságát, attitűdéjt. Az általánosan rossz idegen nyelvű kompetenciák és a hazánkban gyakorta eredménytelen iskolai nyelvoktatás együttesen meghatározzák a fiatalok nemzetközi mobilitással kapcsolatos attitűdjét. Mindezek gátló tényezők az Erasmus által támogatott külföldi részképzések magyarországi felhasználásában.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A cikk egy nemzetközi kutatás Magyarországi eredményeit ismerteti, 49 félig strukturált narratív interjú alapján bizonyítva azt a hipotézist, hogy az idegen nyelvi kompetenciák megléte és hiánya kulcskérdés a fiatalok oktatási mobilitásában. A tanulmányban a mobilitásban részt vett középiskolásokkal és egyetemistákkal készült interjúk alapján vizsgáljuk a nyelvi kompetenciák meglétét vagy hiányát, annak mobilitást támogató vagy gátló voltát, a mobilitás folyamán való fejlődést, annak következményét a tanulói karrierben illetve jövőbeli elképzelésekben.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Vizsgálatunk megerősítette, hogy bár jelentősen javult az elmúlt 10 évben a fiatalok idegennyelv-ismerete, ez még napjainkban is gyengének minősül, javítása az ország versenyképességének egyik tényezője. A kutatás rávilágított arra, hogy a fiatalok tanulmányi célú mobilitása összefügg az idegen nyelvi kompetenciáikkal, egyrészt utazási döntéseikben közrejátszik az idegen nyelvi ismeretük, másrészt a kommunikációjuk javítási szándéka.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Eredményeink elsősorban az oktatáspolitika területén hasznosíthatók, illetve alapul szolgálhatnak olyan fejlesztő programok kidolgozásában, melyek segítik a fiatalok munkavállalási kompetenciáinak fejlődését és ezen keresztül a magyar vállalkozások versenyképességét.

 

A kutatást és a tanulmány támogatta A  MOVE „Mapping mobility – pathways, institutions and structural effects of youth mobility in  Europe” HORIZONT 2020 projekt (szerződésszám: 649263) www.move-project.eu

Szerző életrajzok

Zsuzsanna Halász Dabasi, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

egyetemi docenc

Katalin Lipták, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

tanszékvezető egyetemi docens

Klaudia Horváth, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

PhD hallgató

##submission.downloads##

Megjelent

2018-11-01

Hogyan kell idézni

Dabasi, Z. H., Lipták, K. és Horváth, K. (2018) „Az idegen nyelvi kompetenciák szerepe a fiatalok mobilitásában”, Marketing & Menedzsment, 52(Különszám), o. 21–31. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1070 (Elérés: 14 november 2024).

Hasonló cikkek

1 2 3 4 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.