Mobilitás – Tanulás – Versenyképesség
Kulcsszavak:
mobilitás, tanulás, tudás, versenyképesség, generációkAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
Nemzetközi tapasztalatok alapján a mobilitások által indukált hatások feltárása, azok dimenzióinak lehatárolása: egy kvantitatív kutatás elméleti megalapozása, amellyel a magyarországi fiatalok nemzetközi mobilitásból fakadó hatások számszerűsíthetők.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A leíró jellegű, szakirodalmi vizsgálatra épülő tanulmány a fiatalok mobilitási aktivitásának társadalmi, gazdasági hatásait tárja fel, és ezáltal a tanulási folyamatokban, valamint a versenyképesség fokozásában játszott szerepét kívánja meghatározni.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A nemzetközi tanulási tapasztalat egyértelműen fejleszti a mobilitási programokban résztvevők kompetenciáit és készségeit. Megállapítható, hogy a nemzetközi mobilitások elsődleges célja a szakmai kompetenciák gazdagítása a külföldön megszerzett tudással. Ezen túlmenően biztosan fejlődik az idegen nyelvi és interkulturális kompetencia, az alkalmazkodó, probléma-megoldó és kommunikációs készség, a többnyelvű környezetbe való beilleszkedés képessége. Nem utolsó sorban a mobilitás lehetőséget ad a résztvevőknek személyes és szakmai kapcsolatrendszerük bővítésére.
Ezért is rendkívül fontos, hogy a küldő országok megfelelő motivációs eszközökkel, intézkedésekkel inspirálják a mobilitásban részt vevő fiataljaikat, hogy hazatérve hasznosítsák tapasztalataikat. Így a külföldön megszerzett korszerű, piacképes tudás a küldő országban hasznosulva ott szolgálja atudás gyarapítását, a fejlődést, az innovációt, a gazdasági és tudományos fejlődést, a versenyképességet. A hazatérés tehát kulcsfontosságú eleme a mobilitási folyamatoknak.
GYAKORLATI JAVASLATOK
A nemzetközi mobilitás hatásait alapvetően négy területen érdemes vizsgálni: társadalmi, gazdasági, intézményi szinten és az egyén szintjén. Ezeken túlmenően izgalmas kutatási eredményeket sejtet a mobilitások révén megszerzett többlet tudásból, kompetenciákból eredő munkaerő piaci előnyök társadalmi és gazdasági realizálása, de vizsgálandók az egyénre gyakorolt hatások is.
Külön figyelmet érdemelnek oktatói/kutatói mobilitások, amelyek egy magasabb szinten töltik be a tudás megosztásának és fejlesztésének szerepét, az új szemléletmód(ok) megjelenését az oktatásban és kutatásban.