A mesterséges intelligencia alkalmazása az árazásban

Szerzők

  • Pál Danyi Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Kulcsszavak:

intelligens árazás, mesterséges intelligencia, dinamikus árazás, gépi tanulás, mélytanulás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A mesterséges intelligencia (MI) néhány évvel ezelőtti újbóli „felfedezése” elgondolkodtatja a kereskedelmi árazással foglalkozó szakembereket, hogy mit fog hozni a következő évtized. A közelmúltban máris megjelentek az árazó robotok. A médiában is egyre több szó esik az MI módszerek használatáról az árazásban, legyen az a turizmus, a közösségi autózás és szálláskiadás, vagy a kereskedelem területe. A tanulmány összefoglalja, hogy mi a jelenlegi helyzet a világban, és mire lehet számítani a következő 5-10 évben az intelligens algoritmusok alkalmazásával kapcsolatban az árazásban.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A szekunder kutatáson túl saját elemzéssel vizsgáltam meg azokat a lehetőségeket, amelyek felmerülhetnek MI módszerek alkalmazásakor.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Kutatásom alapján kijelenthető, hogy nagyon jelentős változások várhatók az árazásban. Az adatvezérelt, MI elemekkel kibővített árazás várhatóan elterjed nem csak a nagyobb vállalatoknál, hanem a KKV szektorban is. Elsősorban a dinamikus árazás, az árak folyamatos változása, sőt személyre szabása lesz jellemző. Automatizálódik az árazás üzleti folyamata is, robotizált folyamat részeként fogunk alkudozni a termékek áraira. Hamarosan az MI válik az árazásban az új normává, nem lehet negligálni. Természetesen az ember sem hagyható figyelmen kívül, de a win-win helyzet megtalálható lesz az MI használatával.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Érdemes az MI, főleg a gépi tanulás alkalmazásával elkezdeni kísérletezni az árakkal, mert hosszabb távon versenyelőnyhöz vezet.

Információk a szerzőről

Pál Danyi, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

egyetemi docens

##submission.downloads##

Megjelent

2018-09-01

Hogyan kell idézni

Danyi, P. (2018) „A mesterséges intelligencia alkalmazása az árazásban”, Marketing & Menedzsment, 52(3-4), o. 5–18. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1056 (Elérés: 22 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek