A kockázati tőke marketing-érzékenységéről
Absztrakt
Sokéves huzavona és ismételt nekigyürkőzések után várhatóan az idén valóban megszületik a kockázati tőketársaságok magyarországi üzleti tevékenységének jogi kereteit szabályozó törvény. Ha a vállalkozások nézőpontjából, azok érdekei szerint vizsgáljuk a születőben lévő törvényt, úgy az első és legfontosabb kérdés, hogy az milyen célt szolgál, tehát egyáltalán szükség van-e rá. A kockázati tőke nem csodaszer, és nem is szolgálhat gyógyírként a vállalkozásokat nyomasztó problémák nagy részére. Képes viszont arra, hogy szerepet vállaljon a dinamikus fejlődésre képes vállalkozások számottevő részének tőkével való ellátásában. Ezeknél jelentősen hozzájárulhat a növekedési, jövedelemtermelő- és megújulási képességük javításához és erősítéséhez. A kockázatitőke-cégek hiánypótló szerepet töltenek be a tőkepiacon, mivel a vállalkozások terén olyan befektetéseket vállalnak, amelyek többségére jellemző, hogy
- az egyéb befektetésekhez képest számottevően nagyobb kockázattal járnak,
- hosszú idejű tőkelekötést igényelnek,
- bizonyos kivételektől eltekintve, az egyéb befektetésekhez képest a megtérülésük lassú és bizonytalan,
- a bevétel előre megbízhatóan nem tervezhető.