A CSR és a stratégiai menedzsment kapcsolatának vizsgálata hazai, monopol piacon működő nagyvállalat példáján keresztül

Szerzők

  • Norbert Katona Debreceni Egyetem Ihrig Károly Doktori Iskola
  • Judit Tessényi

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, stratégia menedzsment, társadalmi felelősségvállalás, felelős játékszervezés, érintettmenedzsment

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Kutatási célunk az volt, hogy a hazai szerencsejáték iparág piacvezető, állami tulajdonú, több termékcsoport esetén monopolhelyzetben lévő szereplőjének CSR tevékenységét vizsgáljuk olyan szempontból, hogy az milyen kapcsolatban áll a társasági szintű stratégiai folyamatokkal illetve menedzsmenttel.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Vizsgálatunk során először korábbi, témában végzett hazai és nemzetközi kutatások eredményeit vetettük alá újbóli értékelő elemzésnek, egy meta-elemzés keretén belül. A kérdés összetevőit tanulmányok, belső dokumentumok, vállalati folyamatok elemzése és szakértői interjúk segítségével vizsgáltuk a Szerencsejáték Zrt. gyakorlatán keresztül.

A KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE, ÚJDONSÁGA

A téma feldolgozásának fókusza szakít a felsővezetőkre irányuló vizsgálati hagyományokkal, sokkal inkább a stratégia operatív, gyakorlati oldaláról közelíti meg a kérdést. Több előzetes hipotézist cáfolva, a kutatás fő eredményeként megállapítottuk, hogy a Szerencsejáték Zrt. esetén jó strukturált, üzleti stratégiát szem előtt tartó, szervezethez és üzleti célokhoz egyaránt megfelelően illeszkedő folyamat mentén támogatja a CSR tevékenység az üzleti célok elérését. Az állami szintű érdekelt felek igényein túl, a fogyasztók, a versenytársak és a belső érintettek érdekeit, hatását is beépíti a Társaság a stratégiaalkotás és megvalósítás összetett folyamatába. A vizsgálatunk rámutatott arra, hogy jelentős hozzáadott értékkel bír, ha a szervezetek folyamatosan, mérhető és strukturált rendszer mentén értékelik saját CSR teljesítményüket, összevetve azt az adott iparágban működő piacvezető vállalatok eredményeivel, legjobb gyakorlataival. Kutatásunkkal azt is megerősítettük, hogy kitapintható üzleti igény igazolja a külső tanácsadók, a belső folyamatszervezők, illetve stratégiaalkotó közösségek együttműködésének jelentőségét annak érdekében, hogy a vállalati teljesítmény konzisztens, az érintettek elvárásait és a felelős működés szempontjait integráltan kezelő menedzsment eszközökön keresztül fejlődjön.

GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK

A kérdéskör összetettségére reflektálva gyakorlati javaslatként megfogalmaztuk, hogy a CSR teljesítményt hazai és nemzetközi szinten is összemérhetővé kell tenni. Az időbeli változások egzakt bemutatása érdeké­ben szükség mutatkozik egy számszerűsített, súlyozott, objektív értékelő modell kifejlesztésére és tesztelést követő széleskörű alkalmazására.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-11-01

Hogyan kell idézni

Katona, N. és Tessényi, J. (2019) „A CSR és a stratégiai menedzsment kapcsolatának vizsgálata hazai, monopol piacon működő nagyvállalat példáján keresztül”, Marketing & Menedzsment, 49(2), o. 19–34. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/950 (Elérés: 23 december 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Hasonló cikkek

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.