Miket lehet kérdezni a szexualitásról? - Szenzitív kérdések a kvantitatív kutatásokban

Szerzők

  • Béla Marián Marketing Centrum Országos Piackutató Intézet
  • Róbert Urbán ELTE Személyiség- és Egészségpszichológiai Tanszék

Absztrakt

A kvantitatív vélemény- és piackutatások során sokszor kerülünk abba a helyzetbe, hogy szeretnénk bizalmas jellegű, kényes kérdéseket teltenni a polgároknak, de végül is eltekintünk ettől, mert attól tartunk, hogy ezek túlságosan is érzékenyen érintik a megkérdezetteket. A kutatási tapasztalatok azt mutatják, hogy a jövedelemre vonatkozó kérdések esetén igen magas szokott lenni a választ megtagadók aránya, és Magyarországon a pártpreferenciára vonatkozó kérdések is szenzitívnek számítanak. A Marketing Centrum és az ELTE Pszichológiai Intézete 2002 januárjában felmérést készített a felnőtt magyarok szexuális viselkedéséről, illetve a szexuális zavarok előfordulásáról, hátteréről. A szexuális viselkedésre vonatkozó kérdések hagyományosan szenzitívnek számítanak, és a kutatás tervezésénél nagyon aggódtunk amiatt, hogy miként fog majd alakulni a válaszadási hajlandóság. A megkérdezettek döntő többsége azonban gyakorlatilag minden kérdésre válaszolt.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-12

Hogyan kell idézni

Marián, B. és Urbán, R. (2019) „Miket lehet kérdezni a szexualitásról? - Szenzitív kérdések a kvantitatív kutatásokban”, Marketing & Menedzsment, 36(1), o. 59–67. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1606 (Elérés: 22 december 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Új utak a piackutatásban