A múzeumi élmény a 21. században. Bécs, Budapest és Prága versenyképessége a múzeumlátogatói értékelések tükrében

Szerzők

  • Éva Schultz Budapesti Gazdasági Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.02.07

Kulcsszavak:

városi turizmus, múzeum, látogatói élmény

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány célja Bécs, Budapest és Prága komparatív turisztikai elemzésének új szemponttal való bővítése. A múzeumok a városi turizmus kiemelt vonzerői, a turisztikai márka alkotóelemei, a minőségi turizmus szereplői. Segítik a turizmus fenntarthatóságát a helyi kultúra megismerésének lehetősége és szezonnyújtó kiállításaik révén, bár egyre gyakrabban szembesülnek a túlturistásodás kihívásaival. Az intézménytípus hagyományos örökség- és identitásőrzésben játszott kultúraközvetítő szerepét átértelmező folyamat a 20. század vége óta zajlik. Ennek során az informális élethossziglani tanulás tereként, a globális jól-lét szempontjából fontos intézményként, párbeszédet generáló, a társadalmi egyenlőséget segítő közösségi térként egyaránt definiálták.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A turisztikai megközelítés szerint a látogatót az élményígéret vonzza egy múzeumba. A látogatói élmény összetett jelensége napjainkban fontos interdiszciplináris kutatási terület. A tanulmány Budapest és regionális turisztikai versenytársai múzeumainak vonzerejét, valamint az irányukban támasztott látogatói elvárásokat és elégedettséget vizsgálja a TripAdvisor-on megjelenő vélemények tartalomelemzésének módszerével.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A legjobb értékelést szerzett múzeumok többsége egyedül Bécsben klasszikus, nemzetközi vonzásintenzitású kulturális márka. Budapest és Prága esetében jelentős a viszonylag fiatal, magán/alapítványi üzemeltetésű, szolgáltatás-centrikus, különleges témájú intézmények jelenléte. Az előbbi csoportba tartozó múzeumok kapcsán a látogatómenedzsment hiányosságait, az utóbbiak esetében a kiállítás méretét és/vagy színvonalát éri leggyakrabban kritika. A legtöbbször említett fogalomtípus az élmény minősítése, amiben kiemelt szerepet játszik a személyes szolgáltatás és interakció.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A kutatás eredményei segíthetik a múzeumok pozícionálását a turisztikai piacon. A főbb látogatói szegmensek, küldőpiacok igényeinek megismerése további kutatások révén feltétele a múzeum, mint szolgáltató kultúraközvetítő intézmény sikeres működésének több szempontból is (igényre szabott interpretációs lehetőségek, minőségbiztosítás, látogatómenedzsment, potenciális piacok feltárása és elérése).

Információk a szerzőről

Éva Schultz , Budapesti Gazdasági Egyetem

tanársegéd

##submission.downloads##

Megjelent

2020-07-13

Hogyan kell idézni

Schultz , Éva . (2020) „A múzeumi élmény a 21. században. Bécs, Budapest és Prága versenyképessége a múzeumlátogatói értékelések tükrében”, Marketing & Menedzsment, 54(2), o. 75–85. doi: 10.15170/MM.2020.54.02.07.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.