A Black Friday jelenség Magyarországon

Szerzők

  • András Kovács Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Kar
  • Tamás Sikos T. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közszervezési és Közigazgatástani Intézet

Kulcsszavak:

Black Friday, ár, akció, vásárlói magatartás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja a hazai „Black Friday” jelenség sajátosságainak feltáró elemzése, különös tekintettel a vásárlói magatartás fontos sajátosságainak feltérképezése. A tanulmány keretei között áttekintjük a Black Friday „nemzetközi karrierjét” a kezdetektől napjainkig, a marketing eszközrendszeréhez való kapcsolódási pontjait, valamint a 2016-os hazai Black Friday akció lakossági fogadtatását, a vásárlói aktivitást, termékcsoport- és üzlettípus-preferenciát, valamint a költések sajátosságait, továbbá vizsgáljuk a különféle változók közötti statisztikai kapcsolatot is.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
A kutatás során - a vonatkozó nemzetközi szakirodalom áttekintését követően - a Black Friday akció ismertségét és a lakosság vásárlói magatartásának sajátosságait vizsgáltuk empirikus kutatással. A lakosság véleményének és vásárlói magatartásának megismerése érdekében egy online kérdőívet készí­tettünk a Google Forms kérdőívszerkesztő segítségével. A kutatás során 272 válaszadót értünk el 2016. november 27-30. közötti időszakban. A kérdőívre adott válaszokat IBM SPSS Statistics 20 programmal dolgoztuk fel és elemeztük. Vizsgálatunk során egyrészt leíró statisztikával kívánjuk elemezni az egyes kérdésekre adott válaszok eloszlását, másrészt több fontos (jellemzően nem metrikus) változó közötti kapcsolatot is vizsgálunk khi-négyzet próba segítségével. Vizsgálati módszereink kiválasztásánál figyelembe vettük az adatfelvétel során alkalmazható adatgyűjtési technikát (online kérdőív), ami a változók sajátosságait (mérési szintjét) is befolyásolta -jellemzően nominális és ordinális mérési szintű változók álltak rendelkezésünkre (Babbie 2008, Ghauri & Gronhaug 2011).

AZ EMPIRIKUS KUTATÁS LEGFONTOSABB EREDMÉNYE
A kutatás eredményeinek feldolgozása során megállapítottuk, hogy a megkérdezettek mintegy 1/3-2/3 arányban vásároltak, ill. nem vásároltak az akció során, a költések módusza 10.000-25.000 Ft közötti értéket vett fel vásárlóként, a preferált üzlettípus az e-kereskedők üzletei voltak (a vásárlók 76%-a vásárolt online), az akció során a műszaki cikkek és ruházati termékek voltak a meghatározó termékcsoportok.

ÚJDONSÁGOK, GYAKORLATI JAVASLATOK
Az akcióban való vásárlói részvételi adatok, a költések valamint az üzlet-preferencia vizsgálatok eredmé­nyei messzemenően felhasználhatók a gyakorlatban a Black Friday akcióban részvételt tervező vállalkozások számára.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-10-15

Hogyan kell idézni

Kovács, A. és Sikos T., T. (2019) „A Black Friday jelenség Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 51(4), o. 26–38. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/864 (Elérés: 25 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.