Generációk és vállalkozók

Szerzők

  • Lívia Lukovszki Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Gazdálkodástani Doktori Iskola

Kulcsszavak:

generáció, vállalkozó, vállalkozás, KKV, vállalkozói jellemvonások

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A generációk közötti különbségek társadalmat átívelő hatása az élet számos területén érzékelhető. A különböző generációk eltérő szokásokkal, tapasztalatokkal, normákkal rendelkeznek, így felmerülhet a kérdés, vajon a vállalkozók körében milyen különbségeket eredményezhet az egyes generációkba való tartozás. A tanulmány célja, hogy empirikus adatokkal alátámasztva bemutassa a generációs különbségek hatását a vállalkozói tulajdonságokra.

AZ ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A kutatás alapját 438 darab strukturált mélyinterjú és a hozzájuk tartozó kérdőívek jelentették, melyet egyetemi hallgatók készítettek általuk ismert vállalkozókkal. A generációs különbségeknek a vállalkozói tulajdonságokra gyakorolt hatását faktoranalízis és korrespondencia analízis segítségével vizsgálta a szerző.

A LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A kutatás rávilágított, hogy a különböző generációk között markáns különbségek mutatkoznak a legfontosabbnak vélt vállalkozói tulajdonságok tekintetében, és a kutatás eredményei alapján ezek a különbségek a generációk sajátosságaival összhangban vannak. Az építők és a boomer generáció tapasztaltabb, döntésfókuszú, míg az X generáció lehetőségfelismerő és nagy jelentőséget tulajdonít a kockázatkezelési képességeknek, ezzel szemben az Y generáció kommunikatív és jártas az új technológiák alkalmazásában.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A kutatás eredményei elsősorban a vállalkozások hatékonyságának növelése területén hasznosíthatóak, illetve alapul szolgálhatnak olyan oktatási programok kidolgozásának és működtetésének, melyek a generációs különbségek ismertetése által hozzájárulnak a leendő vállalkozók sikeréhez. A különböző generációk közötti munkakapcsolatok eredményességét ugyanis jelentősen növelheti, ha az együttműködő vállalkozók ismerik a másik generáció sajátosságait a jellemvonások, normák tekintetében és a különbségekből megpróbálnak előnyt kovácsolni.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-10-03

Hogyan kell idézni

Lukovszki, L. (2019) „Generációk és vállalkozók”, Marketing & Menedzsment, 49(4), o. 52–63. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/911 (Elérés: 23 december 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei