The cognitive reasons of decisions which seem to be irrational in the point of view of economic thinking

Authors

  • László Sipos Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Menedzsment és Marketing tanszék
  • Arnold Tóth Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Menedzsment és Marketing tanszék

Abstract

Korábbi cikkünkben - egyfajta definíciós keretrendszer megadásával - elemeztük a racionális fogyasztó döntéshozási folyamatát. Munkánkban elsősorban arra a törekedtünk, hogy bemutassuk a klasszikus közgazdasági megközelítés logikáját, a fogyasztó választását leíró közgazdasági mechanizmusokat, axiomatikus rendszereket és a fogyasztói döntést magyarázó közgazdasági elméleteket.
Ezeket a szakirodalomban elterjedt ordinális és kardinális megközelítésben tárgyaltunk. Rámutattunk arra, hogy a különböző elméletek más-más feltételezésekből indulnak ki a döntéshozó választásai, céljai tekintetében.
Ez azt eredményezte, hogy a racionalitásnak, mint fogalomnak nem alakult ki egy általánosan elfogadott definíciója, inkább arról van szó, hogy többfajta értelmezésről, megközelítésről beszélhetünk (formális racionalitás, szubsztantív racionalitás, procedurális racionalitás, weberi
cél- és értékracionalitás stb.).

Downloads

Published

2019-10-25

How to Cite

Sipos, L. and Tóth, A. (2019) “The cognitive reasons of decisions which seem to be irrational in the point of view of economic thinking”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 40(1), pp. 22–30. Available at: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/774 (Accessed: 25 November 2024).

Issue

Section

M&M mix