Villamosenergia-szolgáltatás és fogyasztói elégedettség: az 1996. évi felmérés eredményei

Szerzők

  • Gábor Rekettye JPTE Marketing Tanszék
  • Béla Orosdy JPTE Marketing Tanszék
  • Tibor Tersztyánszky Magyar Energia Hivatal

Absztrakt

A hazai villamosenergia-fogyasztás területén a kíná­lattevők versenyével egyáltalán nem, vagy csak igen szűk körben (például az alternatív fűtési lehetőségek esetében) találkozhatunk. Ebben a „kvázi" monopolhelyzetben a háztartási fogyasztóknak és a nem-háztartási felhasználóknak az árammal mint termék- és szolgáltatás-együttessel, illetve az e „csomagot" érté­kesítő cégekkel való elégedettsége nem jelenik meg közvetlenül e vállalatok értékesítési, gazdálkodási számaiban, illetve piacrészesedésében. Ezért merült fel a modern piacgazdaságra épülő demokratikus társadalmakban - így Magyarországon is - a közszolgáltató cégek társadalmi ellenőrzésének szükségessége, különös tekintettel a fogyasztói-felhasználói érdekek védelmére.
Ennek alapján hozott a Magyar Energia Hivatal (MÉH) - a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény 5. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a villamosenergia-szolgáltatók tevékenységének hatósági felügyelete keretében - a fogyasztói érdekek védelmé­
ben és a szolgáltatás színvonalának ellenőrzésére határozatot a fogyasztói elégedettség rendszeres felméré­sének elvégeztetéséről.
Ismereteink szerint a közép- és kelet-európai régióban az első ilyen felmérésre Magyarországon, minden áramszolgáltató területén egy időben, 1996 szeptemberében és októberében került sor. A vizsgálatokat az áramszolgáltató társaságok által felkért független kutatócégek - Gfk-Hungaria, Marketing Centrum, Macro-TQI és RealPR - hajtották végre. A felmérés objektivitását, pártatlanságát, összehangoltságát és szakmai ellenőrzését a kutatást „koordináló szervezet" - a Janus Pannonius Tudományegyetem Marketing Tanszékén alakult szakértői csoport - volt hivatott biztosítani.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Rekettye, G., Orosdy, B. és Tersztyánszky, T. (2019) „Villamosenergia-szolgáltatás és fogyasztói elégedettség: az 1996. évi felmérés eredményei”, Marketing & Menedzsment, 31(3), o. 4–10. Elérhető: https://journals-test.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2149 (Elérés: 14 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Egyetemi kutatások