A filmes merchandising megjelenési formáinak, alkalmazhatóságának és történetének irodalmi vizsgálata

Szerzők

  • Ádám Horváth Szent István Egyetem
  • Balázs Gyenge Szent István Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.07

Kulcsszavak:

merchandising, fogyasztói magatartás, filmfogyasztás

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

Manapság egyre gyakrabban találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy a filmek márkái és audiovizuális elemei már nem csak a mozitermek vásznairól köszönnek vissza, hanem a boltok polcairól is, különböző – filmekhez köthető – termékek formájában. Ezt a jelenséget nevezzük merchandising-nak, vagyis arculatátvitelnek, amikor különböző termékeket és szolgáltatásokat kötnek össze eseményekkel, jelen esetben a filmek megjelenésével (ily módon összekapcsolva őket).

A tanulmány célja, hogy feltárja a filmes merchandising főbb jellemzőit; a különböző filmek esetében felhasznált arculati elemeket és azok megjelenési formáit, kialakulásuk előzményeit. Emellett vizsgálja a merchandising helyét a többi – filmek népszerűsítésére használt – eszköz között, illetve választ keres arra is, hogy mely kritériumoknak kell egy adott filmnek megfelelnie ahhoz, hogy alkalmazható legyen a merchandising; milyen különbségek fedezhetők fel a különálló filmek és a már bejáratott filmsorozatok („film univerzumok”) márkái között; illetve a film teljes életgörbéjének tükrében melyik szakaszban kerül erre a legnagyobb hangsúly. Végül kitekintést nyújt a filmekkel összekapcsolt termékek és szolgáltatások fogyasztói megítélésére és az ebben bekövetkezett esetleges változásokra is.

ALKALMAZOTT MÓDSZEREK

A tanulmányban alkalmazott módszertanként a szakirodalmi feldolgozást választottuk, összefoglalva a főbb elméleti megközelítéseket és összefüggéseket, valamint az elmúlt évek során zajlott fontosabb kapcsolódó kutatások eredményeinek feltárását.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

Kiemelhetjük a hosszú múlttal rendelkező merchandising iránt továbbra is növekvő érdeklődést. Itt külön meg kell említeni a Disney által folytatott merchandising tevékenységet, mely mind történeti, mind jelenlegi tevékenysége (a mai napig messze a legnagyobb fogyasztói termékekhez köthető licenctulajdonos) alapján a terület abszolút vezetőjének számít. A pozitív eredmények mellett azonban mindenképpen meg kell jegyezni, hogy még a legnagyobb filmsorozatok, bejáratott címek esetében is láthatunk visszaesést a nézők számában, mely a merchandising időzítését is egyre inkább a biztosabban felmérhető otthoni megjelenés felé tolhatja.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Gyakorlati javaslatunk elsősorban egy olyan empirikus kutatás elindítása, amelynek során  vizsgálni lehetne a film és a kapcsolódó merchandising közötti kereszt-promóció minden aspektusát, valamint az utóbbi években növekvő jelentőséghez jutó digitális megoldásokat.

Szerző életrajzok

Ádám Horváth, Szent István Egyetem

tanársegéd

Balázs Gyenge, Szent István Egyetem

egyetemi docens

##submission.downloads##

Megjelent

2019-08-11

Hogyan kell idézni

Horváth, Ádám és Gyenge, B. (2019) „A filmes merchandising megjelenési formáinak, alkalmazhatóságának és történetének irodalmi vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), o. 69–76. doi: 10.15170/MM.2019.53.EMOK.07.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.